Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (9)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (9)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Samarbeid med hjemmet (5)
  • Overgangsfaser (3)
  • Digitalisering (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Autisme (1)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skriving (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Barn (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)

Artikkelforfatter

  • Ingvill Krogstad Svanes (2)
  • Tuva Bjørkvold (2)
  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Annbjørg Håøy (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Aslaug Andreassen Becher (1)
  • Atle Rønnestad Kaasin (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Hilde Dehnæs Hogsnes (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Irene Aasen Andersen (1)
  • Jorun Elin Dahl (1)
  • Jostein Paulgård Østmoen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Marte Strøm (1)
  • Pål Schøne (1)
  • Sara Cools (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Stian Orm (1)
  • Tove Sandvoll Vee (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim

Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagfellevurdert

Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart

Det har stor betydning for barns opplevelse av sosial inkludering om de ved skolestart kommer i klasse med barn som de kjenner fra før. Det å ha noen å leke med i friminutt og på SFO, bidrar til førsteklassingenes opplevelse av inkludering.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Fagfellevurdert

Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger

Hva kjennetegner velkomstarrangementet for førsteklassingene, og hvilke intensjoner synes å ligge bak gjennomføringen?

Publisert: 29.04.2024 Hentet fra Barn (Vol. 41) 4/2023
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

Hvordan skriver barnetrinnselever om og fra hjemmeskolen sin?

Fra 12. mars 2020 og i rundt åtte uker var det hjemmeskole for alle grunnskoleelever i Norge grunnet covid-19-pandemien. I denne studien fikk elever på barnetrinnet i oppgave å skrive eller tegne om hjemmeskolen. Elevenes tekster gir en unik innsikt i både hva elevene velger å vise fram av sin hjemmeskole og hvordan de framstiller dette i tekst.

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Fagfellevurdert

Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn?

Våre analyser viser at rundt tre prosent av alle barn født i årets siste kvartal får utsatt skolestart, og at en like stor andel av barna født i årets første kvartal får fremskutt skolestart. Kjønnsforskjellene er imidlertid store.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo