Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Mangfold og integrering (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (6)

Artikkelforfatter

  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Christian Carlsen (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Ilmi Willbergh (1)
  • Magne Skibsted Jensen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Martin Sjøen (1)
  • Rune Andreassen (1)
  • Tony Burner (1)
  • Turid Skarre Aasebø (1)
  • Åse Røthing (1)
Fagartikkel

Postkolonial didaktikk: En mangfoldig elevgruppe trenger et mangfoldig innhold

Minoritetselever kan få hjelp til å lykkes bedre i skolen ved at man gjør undervisningen mer relevant for dem. Det kan skje ved at man kombinerer ulike typer kulturelle referanser i undervisningen.

Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Undervisningsressurser for nyankomne elever

Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet.

Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Mennesker med funksjonsnedsettelser i lærebøkene

I en inkluderende skole bør mennesker med funksjonsnedsettelser også være synlige i lærebøkene. Likevel er denne gruppa svakt representert når man for eksempel sammenligner med etniske minoriteter. Et utvalg lærebokforfattere er blitt spurt om hvorfor det er slik.

Publisert: 30.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Når forsøk på inkludering blir ekskludering

Det er en generell antakelse at skolen har et særansvar i å forebygge radikalisering av unge mennesker, uten at man vet sikkert om slike tiltak virker. Det kan hende skolens viktigste bidrag heller må være å forebygge terrorfrykt.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagartikkel

Ubehag – en ressurs for kritisk og inkluderende undervisning

Ubehag er noe de fleste av oss ønsker å unngå. Ubehag er først og fremst nettopp ubehagelig. Men ubehaget kan også være en ressurs i arbeidet med kritisk tenkning og inkluderende undervisning, for lærere og alle som underviser. Ved å undersøke ubehaget framfor å rømme fra det kan vi forstå mer av våre egne forståelsesmåter og forestillinger og av hva som skaper ubehag.

Publisert: 04.09.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo