Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (10)
  • Oppvekst og levekår (10)
  • Forskning og metode (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læremidler (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (4)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Anna-Maria Stenseth (1)
  • Azin Banafsheh (1)
  • Heidi Øvereng Bjøntegaard (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Laura Hultberg (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Marianne Sjo Rossland (1)
  • Ola Erstad (1)
  • Pål Aarsand (1)
  • Rune Ellefsen (1)
  • Ruth Kjærsti Raanaas (1)
  • Sidsel Sverdrup (1)
  • Solvejg Jobst (1)
  • Sveinung Sandberg (1)
  • Tessa Eriksen Grevle (1)
  • Thomas Ringen Eide (1)
  • Yngve Heiret (1)
Fagfellevurdert

«Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst

Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen?

Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020

I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag?

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake

Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak.

Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Fagfellevurdert

Elevar sine opplevingar og bruk av ferdigheiter i samfunnskunnskap: Ein kvalitativ studie av sosiale klasseskilje i norsk vidaregåande skule

Korleis vi kan tilpasse ferdigheitssida i samfunnskunnskap betre til alle elevar, slik at ferdigheitskrava vert forstått og elevane får rettleiing i å finne meiningsfulle deltakingsformer i eigne samfunnsliv?

Publisert: 26.05.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state

I etterkant av Alta-konflikten har det vært en økende interesse for å revitalisere Norges samiske språk og kultur. Samiske perspektiver, kunnskaper og praksiser har likevel vært en ubetydelig del av det norske utdanningssystemet, og det samiske folket har hatt en vanskelig posisjon.

Publisert: 05.05.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Fagfellevurdert

«Innenfor», «utenfor» og «i grenseland»: samtaler om sosiale normer og vurderinger i en pandemi

Hvordan håndterer og forholder mennesker seg til myndigheters krav og kommunikasjon med hensikten å regulere det sosiale samspillet og atferdsmønstre i offentlige rom?

Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

On a Mission to Break Ground for a More Democratic School System

Vår tid, som kan defineres gjennom den globale kampen for å bevare planeten, det nylige møtet med den livstruende covid-19-pandemien og en økning i antall autokratier, har tydelig vist at demokrati og internasjonal diplomatisk kommunikasjon er avgjørende.

Publisert: 20.04.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagfellevurdert

Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning

Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring?

Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagfellevurdert

Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand

Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Fagfellevurdert

Ungdom og deltakelse i psykisk helsefremmende arbeid

Norske kommuner har et ansvar for å fremme helse og trivsel blant barn og unge. Derfor har kommunene behov for mer kunnskap om hvordan fremme psykisk helse i den unge befolkningen. Kommunale ledere kan ha en nøkkelrolle i dette arbeidet.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo