Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Spesialundervisning (7)
  • Kognitive vansker (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Psykisk helse (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skolevegring (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Lopez-Pedersen (1)
  • Emmy Elizabeth Langøy (1)
  • Geir Møller (1)
  • Gunilla Lindqvist (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Jon Olav Myklebust (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marte Herrebrøden (1)
  • Preben Halvorsen Skadsheim (1)
  • Rune Kvalsund (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Sonia Muñoz Llort (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Kronikk

Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet.

Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet?

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Spesialundervisning i norske fengsel

Hver dag starter et titalls mennesker et soningsforløp i et av Norges fengsel. Tap av frihet betyr imidlertid ikke tap av rettigheter. Dette gjelder også i skolesammenheng, og derfor tilbys innsatte i norske fengsel opplæring både på grunnskole- og videregående skolenivå.

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Svensk — Fagfellevurdert

Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter

Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet.

Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagfellevurdert

Tilpasning til voksenlivet – samspillet mellom generelle lærevansker, psykososiale vansker og spesialpedagogiske hjelpetiltak

Det å ha psykososiale vansker eller generelle lærevansker har store konsekvenser for seinere livsløp. Mange lever allerede i tjueåra i en avhengig posisjon i økonomisk forstand.

Publisert: 06.12.2016 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 19) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo