Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Læreplaner (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Forskning og metode (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Johan W. Andersen (1)
  • Andrea Kjekshus Reite (1)
  • Christin Tønseth (1)
  • Gyrid Otnes Madsen (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Ingri Elise Mardal (1)
  • Janne Lund (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Laura Hultberg (1)
  • Liselott Aarsand (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Siri Håvås Haugland (1)
  • Siw T. Killengreen (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Tessa Eriksen Grevle (1)
  • Yngve Heiret (1)
Fagfellevurdert

Bør vi snakke om porno i barneskolen? En studie om undervisning tilknyttet seksualitet og pornografi på mellomtrinnet

Selv om mange barn ser pornografi er tematikken pornografi, barns eksponering for pornografi og hvordan lærere håndterer dette i skolen et underkommunisert tema.

Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 2/2024
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagfellevurdert

Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen

Stortingsmeldinger gir uttrykk for politiske mål og intensjoner som bidrar til å etablere en politisk virkelighetsforståelse som igjen bidrar til å ramme inn profesjonsaktørenes handlingsrom. Hvilke diskurser og problemer i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen ligger til grunn for målet om sosial utjevning?

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 7) 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

On a Mission to Break Ground for a More Democratic School System

Vår tid, som kan defineres gjennom den globale kampen for å bevare planeten, det nylige møtet med den livstruende covid-19-pandemien og en økning i antall autokratier, har tydelig vist at demokrati og internasjonal diplomatisk kommunikasjon er avgjørende.

Publisert: 20.04.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagfellevurdert

Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning

Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring?

Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Fagfellevurdert

Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen

Sosiale utfordringer ser ut til å være særlig utbredt og betydningsfullt for jenter, samtidig som jenter mestrer ved nettopp å engasjere seg i relasjoner.

Publisert: 20.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Læring som livsstil og normalitet: Konstruksjoner av samfunnsborgere i kompetansereformens grunnlagsdokumenter

Forskning på hvilke konsekvenser sentrale politiske målsettinger har hatt for enkeltpersoner, virksomheter og samfunnet har i stor grad handlet om økonomisk bærekraft og vekst, og i mindre grad om hvordan politikk påvirker individets muligheter til læring og kompetanseheving.

Publisert: 08.11.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo