Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (4)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Forebygging.no (1)
  • Helsedirektoratet (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Kolbjørn Gjære (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Willy Tore Mørch (1)
  • Yvonne Larsen (1)
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Kronikk

Livsmestring i skolen, helt feil løsning

Det har vært en økning i psykiske helseplager hos barn og unge de siste årene. Vi ser det som nedstemthet, angstproblemer og atferdsvansker. Hos «generasjon prestasjon» manifesterer det seg som personlighetsforandringer fra ivrige, målrettede og aktive ungdommer med gode karakterer til passive skolevegrere, uten tro på fremtiden.

Publisert: 03.03.2021 Hentet fra Forebygging.no
Kronikk

Rusforebygging i skolen – med nye læreplaner

Fornyede læreplaner for grunnskolen og videregående opplæring, LK20, innføres nå gradvis fra og med 1. august. Planenes innhold aktualiserer spørsmålet om, og hvordan rusforebyggende arbeid kommer til å ha en plass i skolen framover.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Helsedirektoratet
Kronikk

Livsmestring inn i skolen – hva nå?

Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen?

Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo