Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (4)

Artikkeltema

  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Morsmålsundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsbloggen (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NOKUT (1)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vinje (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Sara Myhr Sønmez (1)
  • Svein Erik Nergaard (1)
Blogg

Vennskap og maskulinitet på østkanten i Oslo

Ordet «utlending» har blitt en samlende identitetsmarkør blant minoritetsungdom på østkanten i Oslo. Samhold og inkludering, men også ekskludering, hverdagsrasisme og stigmatisering er stikkord for Sara Myhr Sönmez' masteroppgave.

Publisert: 16.06.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Blogg

Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb

Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Nye artikler: Fattigdom har ikke bare negativ innvirkning hvilken kunnskap barn entrer skolen med, men også på læringstakten i skolen

I fire år har jeg vært heldig å være medansvarlig for en undersøkelse som følger ca 300 barn av rombefolkningen i Romania. Vi sammenligner utviklingen til disse barna med en stor gruppe rumenske barn uten rombakgrunn (studien er fiansiert av EEA midler fra forskningsrådet). Rom er den største minoriteten i Europa, og utgjør ca 3-6 % av befolkningen i Romania. Dessverre har historien til Rom vært preget av marginalisering, diskriminering, fattigdom og et lav skolefullføring.

Publisert: 29.08.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Inkludert – for enhver pris?

Kan man forstå begrepet inkludering slik at det å bli inkludert kan innebære noe negativt? Kanskje er vi for overfladiske og for lite presise når vi snakker om inkludering.

Publisert: 30.05.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo