Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (10)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (10)
  • Psykisk helse (10)
  • Digitalisering (3)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Lek (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (10)

Artikkelforfatter

  • Anne Sliper Midling (3)
  • Sølvi W. Normannsen (2)
  • Christina Benjaminsen (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Wenche Margrethe Kulmo (1)
Artikkel

Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord

En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Den penes problem

Å være ung og vakker kan være risikabelt. De peneste i ungdomsflokken drikker og fester mer, og tar oftere valg som kan gi dem problemer som voksne.

Publisert: 27.08.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser

For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling.

Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

– Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen

De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker

I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Finner depresjonstegn hos unge via nettet

Kan man se tegn til depresjon gjennom å analysere det unge skriver på nett og chatter om? Svaret er ja. Symptomer på depresjon kan avsløres gjennom å analysere ordvalg, setninger og sammenhengen mellom disse, viser forskning.

Publisert: 31.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Gutters problemer med kropp og spising må tas alvorlig

Det har vært forsket mye mer på spiseproblemer hos jenter enn hos gutter. Symptomene er forskjellige, og kroppene er forskjellige. – Å måle BMI passer ikke så godt for å fange opp problemer hos gutter, sier NTNU-forsker Farzaneh Saeedzadeh Sardahaee.

Publisert: 11.06.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Overbeskyttende voksne kan skade barna

Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet?

Publisert: 21.06.2018 Hentet fra NTNU
Artikkel

Tre av fire institusjonsbarn er alvorlig psykisk syke

Ny rapport avdekker at 76 prosent av barn og unge som bor på norske barnevernsinstitusjoner har alvorlige psykiatriske diagnoser. 38 prosent oppgir at de får relevant psykiatrisk hjelp. En ungdom ble flyttet 25 ganger i regi av barnevernet.

Publisert: 23.03.2015 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo