Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (5)
  • Rådgivingstjeneste (5)
  • Psykisk helse (3)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (2)
  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)
  • Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Agathe Backer-Grøndahl (1)
  • Anette Arnesen Grønlie (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Ida Holth Mathiesen (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
  • Truls Tømmerås (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

«Da går jeg hjem og googler det i stedet» – Improvisasjon og medskaping i møter mellom elever og rådgivere

En sentral del av utøvelsen av rådgiverrollen i skolen, er behovet for balanse mellom informasjon, refleksjon og handlingsorientering. I tillegg kreves evnen til å balansere sin egen rolle mot elevenes ønsker og behov. Dette er en balansekunst som forutsetter improvisasjon for å lykkes.

Publisert: 08.05.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Vol. 7) 1/2022
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagfellevurdert

Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020

Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien.

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo