Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Blogg (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (9)
  • Oppvekst og levekår (9)
  • Samspill og relasjoner (9)
  • Psykisk helse (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Yrke (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Astrid K.M. Sund (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Frank Egeland (1)
  • Henrik Holm (1)
  • Ida Aalen (1)
  • Ina Midttveit (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Marthe Lein (1)
  • Monica Bjermeland (1)
  • Natalia Kucirkova (1)
  • Nina Skajaa Fredheim (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

Lytter til barnas stemme i forskningsprosjekt

Det var full fres på Vitenfabrikken da et nytt verktøy i forskningsprosjektet SELMA skulle testes ut og barnehagebarn var invitert med som «forskningsassistenter».

Publisert: 16.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Tenåringsjenter i Norge sliter med angst og depresjonssymptomer

– Timevis med scrolling på skjermen og sosiale medier truer mange grunnleggende menneskelige behov, mener professor Steinar Krokstad.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Uten skjermtid lærer ikke barn å ferdes trygt på nett

Skjermtid for barn og unge bør begrenses sterkt, mener Helsedirektoratet i nye anbefalinger. Samtidig trenger barn nettopp tid foran skjermen for å lære å ferdes trygt på nett. De nye rådene øker presset på foreldre og lærere til å lære barn digital dømmekraft.

Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast

Podkast: Vil helst være anonyme i sosiale medier

Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De leser og tar inn mye, men frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.

Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg

Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn?

For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar.

Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene?

«Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.»

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Fagartikkel

Å vokse opp i sosiale medier

Stadig nye nettjenester, sosiale medier og teknologier dukker opp. Men forskningen viser oss at det beste grunnlaget vi kan ha for å forstå barn og unges oppførsel i sosiale medier, er å forstå barn og unge. Teknologien kan forandre seg veldig fort, men mennesker forandrer seg mye langsommere.

Publisert: 12.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo