Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (15)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (15)
  • Samspill og relasjoner (15)
  • Barnehage (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Atferd (2)
  • Barnetrinn (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (2)
  • Lek (2)
  • Motivasjon (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (3)
  • Nordisk barnehageforskning (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (2)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (2)
  • Paideia (2)
  • Barn (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Tidsskrift for Kjønnsforsking (1)

Artikkelforfatter

  • Ane Malene Sæverot (1)
  • Audun Fladmoe (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Eric Kimathi (1)
  • Gro Anita Kåsa Poulsen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Heidi Øvereng Bjøntegaard (1)
  • Helene Fiane Teigen (1)
  • Hilde Sofie Fjeld (1)
  • Ingvill Krogstad Svanes (1)
  • Kamilla Knutsen Steinnes (1)
  • Karen Marie Moland (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Mariann Enoksen (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Merete O. Karlsen (1)
  • Migle Helmersen (1)
  • Ottar Hellevik (1)
  • Ove Skarpenes (1)
  • Ruth Kjærsti Raanaas (1)
  • Sidsel Sverdrup (1)
  • Tale Hellevik (1)
  • Trond Frigstad (1)
  • Tuva Bjørkvold (1)
  • Yngve Rosell (1)
  • Øyvind Hellang (1)
Fagfellevurdert

CVidere - Et helsefremmende og arbeidsrettet tiltak for ungdom i sårbare livssituasjoner

Det har over tid vært en bekymringsfull økning av unge i Norge som strever med psykiske vansker. Helsedirektoratet har satt i gang et nasjonalt program for å styrke kommunenes arbeid med psykisk helse og rusforebygging. Et tiltak er CVidere, der ungdom i sårbare livssituasjoner får mulighet til å delta i lønnet arbeidsaktivitet, i kombinasjon med gruppesamlinger.

Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert

Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers

Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager?

Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagfellevurdert

Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap

12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Hva betyr gode hverdagssituasjoner i barnehagen for de yngste barna?

Små barn trenger forutsigbarhet og stabilitet i hverdagen for å trives og utfolde seg. Det betyr at hverdagslivet i barnehagen er det aller viktigste for ett- og toåringene.

Publisert: 13.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 12 2/2016
Fagfellevurdert

Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv

Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra?

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Fagfellevurdert

«– Det er lett å se hvilke kjønn reklamer er ment for. Det er ikke noe mellomting»: En studie av ungdoms fortolkning av kjønn i reklame på sosiale medier

Hvordan fortolker ungdom kjønn i markedsføring på sosiale medier?

Publisert: 23.03.2022 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 45) 2-3/2021
Fagfellevurdert

Hvorfor ser færre unge lyst på livet? Utviklingen for opplevd livskvalitet blant ungdom og yngre voksne i Norge

Tidligere lå yngre høyest i opplevd livskvalitet. Nå ligger de lavest. Nedgangen blant ungdom og yngre voksne i Norge i tiåret 2009–2019 må kunne kalles dramatisk, og det å forstå hva som har skapt den blir viktig om en skal klare å snu utviklingstendensen.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Opplevingar og erfaringar med å delta i ein organisert fritidsaktivitet for jenter med minoritetsbakgrunn – «Jentegruppen»

Jenter med minoritetsbakgrunn har lågare deltaking i organiserte aktivitetar enn andre barn. Deltaking i organiserte grupper har fordelar for fysisk, psykisk og sosial utvikling.

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Barns erfaringer i barnevernet

Det er påvist svakheter i barnevernets kunnskapsgrunnlag så vel som i den praktiske utøvelsen. Det blir ofte ikke gjennomført samtaler med barn, og kvaliteten er vekslende. Denne studien undersøker hvordan utøvere i det kommunale barnevernet går fram når de lytter til barns erfaringer.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Fagfellevurdert

Ungdom og deltakelse i psykisk helsefremmende arbeid

Norske kommuner har et ansvar for å fremme helse og trivsel blant barn og unge. Derfor har kommunene behov for mer kunnskap om hvordan fremme psykisk helse i den unge befolkningen. Kommunale ledere kan ha en nøkkelrolle i dette arbeidet.

Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2021
Fagfellevurdert

Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena

Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager.

Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Fagfellevurdert

Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner

Denne artikkelen antyder at unge søker tilknytning gjennom grupper og det kollektive, heller enn det å frigjøre seg. Kanskje bør det utvikles en tenkning om tilknytning snarere enn individualisering?

Publisert: 03.01.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 3) 1/2017
Fagfellevurdert

Identifisering av psykososial risiko hos små barn – En surveystudie blant helsesøstre

I hvilken grad benytter helsestasjonstjenesten seg av kjent empiri om risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer for utvikling av psykososiale vansker hos små barn?

Publisert: 19.04.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo