Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Forskningsnotat (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (10)
  • Studieforberedende (10)
  • Ungdomstrinn (10)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (10)
  • Psykisk helse (5)
  • Atferd (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Motivasjon (2)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Overgrep (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Forebygging.no (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Eriksen (3)
  • Arun Gosh (1)
  • Erik Engblad (1)
  • Gro Lien Garbo (1)
  • Gro Strømsheim (1)
  • Mari Finstad Evenby (1)
  • Marja Leonhardt (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Stian Overå (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hjernen i sentrum: Ungdomshjernen er formbar og sårbar

Den rivende utviklingen ungdomshjernen går igjennom for å «bli voksen» gjør den også ekstra sårbar - blant annet for psykiske lidelser.

Publisert: 08.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Forskningsnotat

Skal tenåringens biologiske klokke bestemme skoletiden?

Bør skoledagen begynne senere for at tenåringene skal få sove ut, eller legger de seg da bare enda senere? Forskningen gir foreløpig ikke klare svar om det er lurt å forskyve undervisningen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige

Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad.

Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Oslo-ungdom ble særlig hardt rammet av pandemien

Ung i Oslo 2021: Pandemien har vært mer krevende for unge i Oslo enn for unge i resten av landet. Likevel fortalte det store flertallet at de hadde det bra ett år etter at pandemien kom til Norge.

Publisert: 21.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Ungdom i koronatiden: Resultater fra ungdomsundersøkelse under korona-lockdown

Under korona-pandemien hadde elever over hele landet uker med hjemmeskole og store begrensninger for hva de kunne foreta seg på fritiden. I mai 2020 gjennomførte Kompetansesenter rus – region øst (KoRus-Øst) en spørreundersøkelse som gir innblikk i hvordan ungdom opplevde og håndterte livet under perioden med koronastengte skoler. Et funn som fremstår som spesielt interessant er at ungdommene sov mer og opplevde mindre stress under lockdown enn normalt.

Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Forebygging.no
Artikkel

Verden med virus: Ungdom lider under kravene om sosial distansering

En ny studie viser sammenheng mellom mangel på fysisk samvær og symptomer på angst og depresjon og ensomhet.

Publisert: 25.01.2021 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Sterk økning i hasjbruk blant ungdom i Oslo

Tall fra Ung i Oslo 2018 viser at hasjbruken blant osloungdom har økt markant siden 2015. Bruken er størst på vestkanten.

Publisert: 19.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdom bruker selvskading til å dele følelser

Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord.

Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Store sosiale forskjeller blant unge

Forskjellene i levekår og livskvalitet blant norske ungdommer henger tett sammen med foreldrenes sosiale og økonomiske status.

Publisert: 27.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo