Fagfellevurdert Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene? Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet? Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert “I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen? Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering? Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Fagfellevurdert Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004 Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling. Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020