Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Arbeidsvilkår (6)
  • Organisering (6)
  • Ledelse (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (2)
  • Arbeiderhistorie (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anne Homme (1)
  • Astrid Meling Kleppe (1)
  • Elin Bø Morud (1)
  • Helene Marie Kjærgård Eide (1)
  • Katja Hakel (1)
  • Martin Skogheim (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
  • Stig Eriksen (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
  • Yngve Troye Nordkvelle (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Fagfellevurdert

Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar

Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene?

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm

Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet?

Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert

Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner

Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen?

Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

“I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work

Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen?

Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Fagfellevurdert

Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen

Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering?

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling.

Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo