Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Organisering (3)
  • Læreplaner (2)
  • Barnehage (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Brit Johanne Eide (1)
  • Else Margrethe Lefdal (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Kristin Danielsen Wolf (1)
  • Nina Winger (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway

Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Fagfellevurdert

Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen

I hvilken grad har barn under tre år muligheter til å erfare livskvalitet i ulike gruppetyper – og blir barna møtt som uerstattelige deltakere i et barnefellesskap?

Publisert: 03.06.2019 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 2019 (Temanr.)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo