Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagartikkel Forsøk i skolen Randomiserte forsøk er en forskningsmetode som kan avdekke sannsynlige årsaksforklaringer, og dermed si om tiltak virker eller ikke. To større forskningsprosjekter bruker denne metoden for å avdekke hvilken effekt lærertetthet har på elevenes læring. Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel Hattie-feberen i norsk politikk Den newzealandske forskeren John Hatties bok «Visible Learning» har gått som en farsott over store deler av landet siden den kom i 2009. Den er utropt som pedagogikkens bibel og brukes ivrig av politikere og skoleledere til å fortelle lærerne hvordan de skal undervise. Hvilken type forskning er det vi har med å gjøre, og hva kan vi bruke denne typen resultater til? Hva er drivkraften i epidemien? Publisert: 03.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011