Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (10)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (11)
  • Organisering (11)
  • Skoleutvikling (5)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Ledelse (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (11)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (2)
  • Camilla Hagevold (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Einar M. Skaalvik (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Gunn Imsen (1)
  • Gunvald Skeiseid (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Jorunn H. Midtsundstad (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Sidsel Skaalvik (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Thomas Dahl (1)
Fagartikkel

Meningsfull bruk av forskning i skolen

Til tross for reformer, satsinger og ulike initiativ for forskningsformidling så brukes fortsatt forskning i liten grad av praktikere i skolen. Utfordringen blir derfor å finne fram til hva slags forskning som kan gi mening for lærerne, og hvordan de kan anvende den i sin praktiske hverdag.

Publisert: 09.01.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Fagartikkel

Smågruppeundervisning i matematikk bedrer elevenes læringsresultater

Økt lærertetthet gir ikke uten videre bedre læring. Man må også endre måten å arbeide på. Et prosjekt innenfor matematikkundervisning i småskolen er et eksempel på hvordan ekstra lærerressurser kan brukes for å bedre elevenes resultater.

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel

Betydningen av å forske sammen

Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.

Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagartikkel

Nytt kunnskapsløft – gammel ledelsestenkning?

Overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 er påfallende vag med hensyn til hvordan skolen skal ledes. Risikoen er at man ikke vil klare å løsrive seg fra tradisjonelle autoritære ledelsesformer som kan bremse utviklingen mot et ansattdrevet utviklingsarbeid.

Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023
Fagartikkel

Å ta i bruk omvend undervisning – korleis og kvifor

Den omvende undervisninga kan frigjera tid i klasserommet og gi lærarane eit større handlingsrom for å leggja til rette for ei elevsentrert undervisning. Ein studie tar for seg erfaringane til lærarar som har prøvd dette ut over tid.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Forsøk i skolen

Randomiserte forsøk er en forskningsmetode som kan avdekke sannsynlige årsaksforklaringer, og dermed si om tiltak virker eller ikke. To større forskningsprosjekter bruker denne metoden for å avdekke hvilken effekt lærertetthet har på elevenes læring.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Kronikk

Binding av lærartid og elevresultat

KS har ikkje gitt opp ambisjonane om å binda meir av arbeidstida til lærarane, ut frå ein argumentasjon om at elevane vil læra meir på denne måten. Men det kan bli ei utfordring å dokumentera ein samanheng mellom meir bunden arbeidstid og læringsresultat. Det KS har lagt fram til no, er ikkje godt nok.

Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Profesjonelle læringsfellesskap: Kunnskapsutvikling gjennom samtaler

I en studie analyseres og spores læreres kunnskapsutvikling gjennom samtaler med utgangspunkt i elevtekster fra ulike fag. Studien ser på sammenhengen mellom lærernes kunnskapsutvikling og forskernes involvering, og den undersøker skoleledelsens arbeid med å institusjonalisere ny kunnskap og nye praksisformer på skolen.

Publisert: 29.06.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

Læreres motivasjon til å bli i jobben

En systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning konkluderer med at det ikke er mulig å finne noen effekt av prestasjonslønn til lærere på elevenes læringsutbytte. Det er derfor nødvendig å finne andre tiltak for å motivere lærere til å bli i jobben. Mulighet for profesjonsutvikling, en meningsfull arbeidsdag og opplevelsen av å bidra til kunnskapsutvikling, kan være viktige faktorer.

Publisert: 19.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2015
Fagartikkel

Hattie-feberen i norsk politikk

Den newzealandske forskeren John Hatties bok «Visible Learning» har gått som en farsott over store deler av landet siden den kom i 2009. Den er utropt som pedagogikkens bibel og brukes ivrig av politikere og skoleledere til å fortelle lærerne hvordan de skal undervise. Hvilken type forskning er det vi har med å gjøre, og hva kan vi bruke denne typen resultater til? Hva er drivkraften i epidemien?

Publisert: 03.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Skolen som verdikontekst for lærere: Betydning for trivsel og ønske om å skifte jobb

Undervisning handler om verdier. En lærer kan dele eller ikke dele de verdiene som råder på sin skole, og mangel på samsvar kan føre til økt belastning, mindre trivsel og ønske om å slutte. Slik kan skoleleders ønsker om å sette sitt stempel på skolen, uten å sikre at man har med seg lærerne i sine verdivalg, få viktige konsekvenser for arbeidsmiljøet og lærernes motivasjon.

Publisert: 02.06.2011 Hentet fra Bedre skole 2/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo