Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (14)
  • Organisering (14)
  • Skoleutvikling (5)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Barnehage (3)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Universitetet i Agder (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Søkelys på arbeidslivet (1)
  • Universitetet i Bergen (UiB) (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Walter Norman Wehus (2)
  • Amanda Schei (1)
  • Anne Marit Valle (1)
  • Anniken Fleisje (1)
  • Gaute Rydland Nilsen (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Jon Kaurel (1)
  • Kirsti Vindal Halvorsen (1)
  • Kristin Helstad (1)
  • Lars Gulbrandsen (1)
  • Mari-Anne Sørlie (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Rose Martin (1)
  • Vigdis Alver (1)
Fagartikkel

20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning

I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.

Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Artikkel

– Lærerutdanningene utdanner ikke den type lærere de skal

Lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen har blitt likere, selv om de rekrutterer helt forskjellige studenter. Kan det ha noe med de dårlige søkertallene til lærerutdanningene å gjøre?

Publisert: 30.04.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Kronikk

Framtidens lærerutdanning

Kronikk: Vi vet at det akkurat nå er et akutt behov for lærere som er i stand til å veilede og utvikle mennesker i en stadig mer kompleks og utfordrende verden.

Publisert: 02.04.2025 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema

Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre.

Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel

Samarbeid med skoler ga bedre lærerutdanning

Nye grep har bidratt til en bedre utdanning og en mer relevant praksisperiode for lærerstudentene ved UiA.

Publisert: 15.04.2024 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Partnerskap på like premisser? Styringsforventninger og institusjonelle praksiser sett fra lærerutdanningens perspektiv

Metaforen det tredje rom blir ofte brukt i forskningslitteraturen for å beskrive arbeid i partnerskap. Selv om slike «rom» kan tilby mindre hierarkiske strukturer, oppstår det ofte spenninger når aktører fra ulike virksomheter møtes i nye sammenhenger.

Publisert: 12.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Artikkel

Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling?

Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvorfor slutter lærerne?

Undersøkelser viser at mange lærere ønsker seg til jobber utenfor skolen, og lærermangelen er en realitet. Hva er årsakene til dette, og hva kan gjøres for å motvirke?

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Profesjonsstudenter lærer om samarbeid

For fremtidens sosionomer, vernepleiere, sykepleiere, barnehagelærere og lærere på UiA står samarbeid i sentrum. Slik lærer de ferdigheter som er gull verdt i arbeidslivet.

Publisert: 18.06.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Barnehagelærere – Fra mangel til overskudd

I løpet av de siste årene har barnehagelærere fått økt anerkjennelse og relativt sett langt bedre lønn. Når vi i løpet av de siste 20 årene også har fått økt rekruttering fra lavere sosiale lag, kan det å bli barnehagelærer bety noe helt annet enn før.

Publisert: 15.06.2018 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 35) 1-2/2018
Artikkel

Det usynlege arbeidet i barnehagen

Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg.

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Partnerskap som grep for å styrke kvaliteten på lærerutdanningen

Obligatoriske partnerskapsavtaler er nå innført i norsk lærerutdanning. Ideen bak partnerskap blir belyst, og tre norske partnerskapsprosjekter blir beskrevet og vurdert med hensyn til kvalitet.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2013
Fagartikkel

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo