Fagfellevurdert Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold. Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek. Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Forskningskafe Elisabeth Bjørnestad om seksårsreformen og L97 Hva er lekens status i klasserommet i dag? Og har lærerne i dagens klasserom nok kunnskap om lek og lekens egenverdi? Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen. Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Artikkel Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet