Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)

Artikkeltema

  • Motivasjon (5)
  • Organisering (5)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NTNU (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Eva Simonsen (1)
  • Hege Knudsmoen (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Sonja Balci (1)
Artikkel

«Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring

Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Artikkel

En av de største og dyreste satsingene i norsk skole er ikke evaluert

Fra 1990 til 2008 fikk grunnskolen 1359 timer ekstra på timeplanen. Det finnes ingen undersøkelser som gir et fullgodt svar på hvilken effekt det har hatt.

Publisert: 20.10.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Lekser – hva bør skolen tenke på?

Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

«One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres

En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres.

Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Slik har det gått med barnehagene under korona

Ny rapport viser hvilke konsekvenser pandemien har hatt for barnehager, foreldre og barn.

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo