Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Organisering (3)
  • Pedagogiske program (3)
  • Barnehage (1)
  • Læreplaner (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth McGuire (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Thomas Nordahl (1)
  • Trygve Kvithyld (1)
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Fagfellevurdert

Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning

Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv.

Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia Vol 1. 1/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo