Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (11)

Artikkeltema

  • Organisering (11)
  • Skoleutvikling (11)
  • Arbeidsvilkår (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Kontroll og tilsyn (2)
  • Ledelse (2)
  • Læreplaner (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Arbeiderhistorie (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)
  • Uniped (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Bø Morud (2)
  • Trygve Kvithyld (2)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Arnhild Bie-Drivdal (1)
  • Astrid Meling Kleppe (1)
  • Bodil Svendsen (1)
  • Guri A. Nortvedt (1)
  • Harald N. Løken (1)
  • Lars Arild Myhr (1)
  • Martyn Hammersley (1)
  • Mette Meidell (1)
  • Reidun Hoff-Jenssen (1)
  • Stian Sundell Torjussen (1)
  • Vidar Gynnild (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research

Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer

Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert

Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar

Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene?

Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket

Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for.

Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

Utvikling i skolen – skoleeier som aktiv aktør

Denne studien undersøker hvordan skoleeier kan bidra til utvikling i skolen ved å være en aktiv aktør i skolenes utviklingsarbeid. Tre faktorer viser seg å ha særlig betydning: tillit, mestringstro og handlingsrom.

Publisert: 07.03.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2023
Fagfellevurdert

Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen

Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering?

Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling.

Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Fagfellevurdert

Tillitsvalgtes oppfatninger om egen rolle i faglig utviklingsarbeid - En studie av rolleforståelse blant arbeidsplasstillitsvalgte i offentlig sektor

I norsk arbeidsliv er det forventet at ansatte bidrar i virksomhetsutvikling – direkte og gjennom tillitsvalgte.  Denne artikkelen utforsker hvordan arbeidsplasstillitsvalgte fra ulike profesjoner oppfatter egen rolle i faglig utviklingsarbeid, på bakgrunn av tolv intervjuer med tillitsvalgte på sykehus, skoler og i kommunal omsorg.

Publisert: 15.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 3/2019
Fagfellevurdert

Hva skjer når lærere benytter pedagogiske ressurser anbefalt av utdanningsmyndighetene? - En komparativ kasusstudie av hvordan to lærere iscenesetter en pedagogisk ressurs utviklet til «Ungdomstrinn i utvikling».

Det er en trend i norsk utdanningspolitikk at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser som lærere blir oppfordret til å benytte i den hensikt å gjøre undervisningen bedre. I denne studien undersøker forfatteren hvordan to lærere tar i bruk en pedagogisk ressurs utviklet til den nasjonale satsingen «Ungdomstrinn i utvikling».

Publisert: 23.05.2019 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 5) 1/2019
Fagfellevurdert

«Det er et verktøy, ikke sant, for oss?» - Erfaringer fra fire gjennomføringer med kartleggingsprøver i regning 2014–2017

I 2014 ble andre generasjon av de statlige kartleggingsprøvene i regning tatt i bruk på 1.–3. trinn i småskolen i Norge. Disse prøvene skal brukes til å identifisere elever som kan ha behov for ekstra oppfølging, og skal i tillegg brukes til vurdering for læring med identifiserte elever. Hva viser kartleggingsprøvene og hvordan jobber lærerne med planlegging og oppfølging av dem?

Publisert: 22.11.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Fagfellevurdert

Kultur for læring i Hedmark

Blant lærere, ledere og andre aktører i Hedmarks barnehager og skoler finner vi strålende eksempler på god praksis. Samtidig viser funn at variasjon i kvalitet er en stor utfordring. For å løfte kvaliteten på opplæring i et helt fylke har vi behov for at aktørene griper fatt i hverandre og utvikler kollektiv kapasitet.

Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Paideia Vol 15. 1/2018
Fagfellevurdert

Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie

I årene etter årtusenskiftet har «kvalitetssikring» av utdanningen blitt et sentralt begrep og en stor utfordring for norsk høyere utdanning. Nasjonale og lokale initiativ har vært forankret i et felleseuropeisk utdanningssamarbeid.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo