Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (4)

Artikkeltema

  • Organisering (4)
  • Barnetrinn (1)
  • Fagskole (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læremidler (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Læringsbloggen (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • NOKUT (1)
  • Nynorsksenteret (1)

Artikkelforfatter

  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Kristin Vinje (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Torgeir Dimmen (1)
Blogg

Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten

Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT.

Publisert: 06.06.2025 Hentet fra NOKUT
Blogg

Hva er vel skolen uten SFO?

Endelig er nasjonal rammeplan for SFO publisert, og den skal gjelde fra 1. august 2021. Noen vil kanskje mene at dette var på høy tid, mens andre synes at en nasjonal rammeplan er unødvendig styring av noe som allerede fungerer godt på lokalt nivå.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Blogg

Nye undersøkelser av hvordan skolestenging påvirket elevenes læring

Det er estimert at rundt 1.5 milliarder barn og unge i april opplevde skolestenging og mistet ansikt-til-ansikt kontakt med lærere og medelever. Nå har de første undersøkelsene av skolestening og konsekvenser for elevenes læring blitt publisert.

Publisert: 03.12.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg

Digital diskriminering

Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell.

Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo