Kronikk Pedagogikkens grunnlagskrise, den elevsentrerte skolen og det studentsentrerte universitet Den elevsentrerte skolen har fått sitt motstykke i det studentsentrerte universitet. Pedagogikken som fag kjennetegnes av en grunnlagskrise som har bidratt til at det har oppstått et utflytende utdanningssystem med uklare begreper som ikke tar hensyn til de ulike institusjonenes egenart. Med utgangspunkt i Herbart bør pedagogikken derfor foreta en refleksjon over sine grunnbegreper. Publisert: 15.02.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Kronikk Vi trenger mer kunnskap om unge i Distrikts-Norge DEBATT: Det er stort behov for at unge ønsker å leve livet sitt i distriktene. Utfordringen er at vi vet lite om hverdagslivet deres og hvilke fremtidsønsker de har. Publisert: 19.10.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no