Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (12)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (12)
  • Overgangsfaser (12)
  • Barnehage (7)
  • Lek (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Klasseledelse (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Selvregulering (1)
  • Spesialundervisning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (4)
  • Lesesenteret (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • SINTEF Teknologi og samfunn (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (2)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (2)
  • Jon Anstein Olsen (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Monika S. Nyhagen (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Tone C. Sundseth Thorgrimsen (1)
Artikkel

Elever som fikk utsatt skolestart er svakere lesere og føler mindre tilhørighet til skolen

Forskere mener elever som venter med skolestart må få andre tilbud enn ett år ekstra i barnehagen.

Publisert: 16.06.2025 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Skal forske på hva som hemmer og fremmer selvregulering blant førsteklassinger

Forskningsprosjektet «SELFICON – Self-regulation in Context» skal undersøke kontekstuelle faktorer som påvirker førsteklassingers selvregulering. Nå har prosjektet fått 12 millioner kroner fra Norges forskningsråd.

Publisert: 23.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene

Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning.

Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen

Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

Hvordan forberede barn til skolestart? Barnehagelærere i krysspress

Barnehagelærerne synes det er vanskelig å møte kravene som myndighetene stiller til «skoleklare» barn. Det viser forskning fra Senter for profesjonsstudier ved OsloMet.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Konsekvenser av koronapandemien for barnehagene og skolestarterne

Under pandemien fant barnehagene nye arbeidsmåter for å tilpasse seg restriksjonene. Flere av barnehagene har også måttet gjøre endringer i forberedelsene til skolestart – særlig i 2020 da begrensningene var størst. Det er mye lærdom å ta med seg fra pandemiperioden og over til den ordinære barnehagehverdagen.

Publisert: 22.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

Færre barn fikk spesialpedagogisk hjelp under korona

Skolestarterne fikk mindre spesialpedagogisk hjelp i områder med mye smitte under koronapandemien.

Publisert: 16.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

– Overgangen fra barnehage til skole blir for stor

Faste plasser, større barnegrupper, og timeplan med arbeidsøkter. 1. klasse er en helt annen opplevelse for barna, enn livet i barnehagen. Forskning viser at overgangen blir for brå for mange av barna. Her er forskerens råd om hvordan man skal få til en god overgang.

Publisert: 15.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn, NTNU
Artikkel

Slik får du sving på lesinga

Trenger barna et ekstra puff for å få lest i disse hjemmeskole-tider? Her er våre beste råd for å få dem i gang – også for foreldre med litt mange ting på tapetet samtidig.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart

Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen.

Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Slik blir skolestarten smidigere

De aller første skoledagene kan være utfordrende. Ny doktorgradsavhandling ser på hvordan overgangen fra barnehagen kan bli mer sømløs.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo