Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Barnehage (5)
  • Pedagogiske program (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Organisering (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Paideia (2)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabet Solheim Buøen (1)
  • Elisabeth McGuire (1)
  • Hanne Fehn Dahle (1)
  • Inger Vigmostad (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Mona Winsnes (1)
  • Ratib Lekhal (1)
  • Rune Hausstätter (1)
  • Stine Vik (1)
Fagfellevurdert

Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie

Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten.

Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Fagfellevurdert

Utvikling av pedagogisk kvalitet i en norsk barnehage

Flere studier har sett en klar sammenheng mellom barnehagelæreres kvalitative ferdigheter og kompetanse, og kvalitet i barnehagen. Et kvalifisert personale er bedre i stand til å skape gode utviklingsmiljøer, og er generelt mer stimulerende, vennlige og støttende overfor barna.

Publisert: 05.01.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

«Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning

I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt.

Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagfellevurdert

Barns rett til lek og utdanning i barnehagen

Det har skjedd store endringer i barnehagesektoren i Norge de siste årene. Barnehagen har blitt et sentralt utdanningspolitisk satsingsområde, de største private barnehagekjedenes eierandel har økt vesentlig og barnehagepedagogikken er blitt et attraktivt marked for produsenter av standardiserte programmer og manualer. I denne artikkelen diskuteres ulike ideer om utdanning og vilkårene for barns rettigheter.

Publisert: 31.05.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 6/2020
Fagfellevurdert

Fra «early intervention» til tidlig innsats

Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene.

Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo