Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)

Artikkeltema

  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)

Artikkelforfatter

  • Edvin Østergaard (1)
  • Else Margrethe Lefdal (1)
  • Jon Helge Sætre (1)
  • Thor Bjørn Neby (1)
  • Tone Ophus (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway

Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne.

Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Music and sustainability education – a contradiction?

Har musikk og oppmerksom lytting potensial til å styrke studentenes sanselige bevissthet og forbundethet med verden? Denne artikkelen presenterer en gjennomgang av forskning på kunst, musikk og bærekraft i undervisningen, og diskuterer musikkens potensielle rolle på dette feltet.

Publisert: 17.06.2019 Hentet fra Acta Didactica Vol. 13, 2/2019
Fagfellevurdert

Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk

Hva slags kompetanse har musikklærerne i grunnskolen og hva vektlegger de i undervisningen? Denne undersøkelsen har sett på kompetansen og valg av undervisningsinnhold hos 135 lærere på tredje, sjette og niende trinn.

Publisert: 11.10.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo