Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Praktiske og estetiske fag (5)
  • Lærerutdanning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (5)

Artikkelforfatter

  • Ilmi Willbergh (2)
  • Borghild Brekke (1)
  • Hansjörg Hohr (1)
  • Johanne Ilje-Lien (1)
  • Morten Stene (1)
Fagfellevurdert

Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken

Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner.

Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert

I klangen av skolefellesskapet: om musikk og månedsfesten i Steinerskolen

I denne artikkelen belyser forfatteren steinerpedagogiske perspektiver på musikk og musikalsk praksis i Steinerskolen i Norge med utgangspunkt i månedsfesten.

Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Volum 5, 2019
Fagfellevurdert

Å få øye på det tause som blir "sagt": En estetisk tilnærming til barns uartikulerte perspektiver

Hvordan kan barnehagepersonalets oppmerksomhet mot egne kroppslige og estetiske tegn være en inngang til å (be)gripe og la seg berøre av barnas uartikulerte perspektiver?

Publisert: 29.08.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 5/2019
Fagfellevurdert

Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene

Denne artikkelen undersøker hva slags forståelse lærerutdannere og lærerstudenter har av estetiske arbeidsformer i undervisningen i lærerutdanningene.

Publisert: 11.10.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol 3) 1/2017
Fagfellevurdert

Kunst og estetisk oppdragelse

Det er grunn til å være skeptisk til en pedagogisk vending i kunsten. Kunst utforsker verden og utvider kulturens horisont. Pedagogikken har et mer individuelt mål og vurderer kunst ut fra hvilken verdi den har for barna og deres erfaringer.

Publisert: 14.12.2015 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 1/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo