Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (6)
  • Lærerutdanning (6)
  • Praktiske og estetiske fag (6)
  • Forskning og metode (2)
  • Læreplaner (2)
  • Barnehage (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Ny som lærer (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)

Artikkelforfatter

  • Ole Kristian Herwell (2)
  • Anders Aasgaard Madsen (1)
  • Anette Lund (1)
  • Geir Gran (1)
  • Helene Illeris (1)
  • Knut Jul Meland (1)
  • Lisbet Skregelid (1)
  • Mari-Ann Letnes (1)
Fagfellevurdert

«Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst

Artikkelen utforsker lærerstudenters erfaringer fra en kunstutstilling som en del av deres grunnskolelærerutdannelse, arrangert av den kulturelle skolesekken (DKS). Artikkelen argumenterer for viktigheten av at lærerstudenter får førstehåndserfaring med kunst for å kunne bidra effektivt i samarbeidet med DKS og fremme kunstbaserte undervisningsformer.

Publisert: 10.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2024
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagfellevurdert

«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet

En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere.

Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Artikkel

Millioner til forskning på musikklærerutdanning

Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel

Lærarstudentar med kulturelle skulesekkar

Den kulturelle skolesekken (DKS) har vorte ein del av studiet for lærarstudentar på Notodden. Fire DKS-produksjonar skal innom campus i skuleåret 2022/2023.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo