Fagfellevurdert Bruk av komponering og improvisasjon i instrumentalundervisning på kulturskolen: tidstyv eller inngangsport til musikk- og notasjonsforståelse? I hvor stor grad blir skapende aktiviteter brukt av instrumentallærere? Og hva synes lærerne om bruk av disse aktivitetene i kulturskoleundervisningen? Publisert: 03.12.2024 Hentet fra Nordic Research in Music Education (Vol. 5) 2024
Fagfellevurdert Lærerstudenters kunstforståelse – utfordringer for videreutvikling av Den kulturelle skolesekken Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever i Norge får tilbud om å oppleve profesjonell kunst og kultur gjennom sin skolegang. Forskning på hvordan DKS fungerer i skolen har vektlagt at det er et asymmetrisk maktforhold mellom skoler og kulturinstitusjoner. Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om. Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Fagfellevurdert «Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet En praktisk utprøvende og undersøkende tilnærming er av betydning for hvordan arbeid med estetiske læreprosesser bidrar til studentenes gryende selvforståelse av å være lærere. Publisert: 09.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 17) 1/2023
Engelsk — Fagfellevurdert User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne. Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023