Svensk — Fagfellevurdert Intresse för forskning och intressanta forskare: forskningsetikens erbjudande till barn som är deltagare i forskning Utredninger om forskningsetikk i studier med barn beskriver potensielle farer og hva barn må beskyttes mot. I denne artikkelen blir perspektivet snudd. Kan deltakelse i forskning også kunne ses som et attraktivt tilbud om å få være med på noe som er meningsfullt og interessant? Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Artikkel Har favoritter i barnehagen Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel Når barnet blir gjort til studieobjekt Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker. Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Fagartikkel Barnehagelæreres forståelser av demokrati Barnehagelæreres forståelser av demokrati har betydning for arbeidet med barns medvirkning i barnehagen. Publisert: 19.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015