Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Omtale (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Profesjonsetikk (17)
  • Profesjonsforskning (17)
  • Barnehage (3)
  • Pedagogiske program (3)
  • Skoleutvikling (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Organisering (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling, kjønn og seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Universitetet i Agder (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Første steg (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Tidsskrift for samfunnsforskning (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Hilde Larsen Damsgaard (2)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Gunn Elisabeth Søreide (1)
  • Harriet Bjerrum Nielsen (1)
  • Hilde W. Afdal (1)
  • Janicke Heldal Stray (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kirsti Malterud (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Hvordan få til gode profesjonsfelleskap blant lærere?

Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk

Sett foten ned når det er nødvendig!

KRONIKK: Ledere og lærere i skole og barnehage oppfordres til å være oppmerksom når nye målinger, testinger og kartlegginger av barn og ungdom skal gjennomføres. Lærerprofesjonens etiske råd har nå laget en etisk sjekkliste til hjelp i arbeidet.

Publisert: 12.02.2020 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

– Vanlige barn gjøres til problembarn

Forskere er kritiske til den økende bruken av standardiserte programmer for å forebygge og løse problemer i skoler og barnehager.

Publisert: 25.09.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 25.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Kunnskap for politikk og praksis? En analyse av Stoltenbergutvalgets kunnskapssyn

Stoltenberguvalgets rapport vektlegger kunnskap som kan kartlegges med standardiserte, kvantifiserbare målemetoder. I denne artikkelen undersøker forfatterne i hvilket omfang en slik strategi kan avdekke årsakene til og effektene av kjønnsforskjellene i klasserommet.

Publisert: 16.08.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 3/2019
Fagartikkel

Skolens samfunnsmandat

Dersom demokratiforståelsen i skolens formålsparagraf ikke er i samsvar med kunnskapspolitikken som føres, vil dette kunne ha konsekvenser for idealet om medborgerskap og utformingen av det fremtidige demokratiet.

Publisert: 15.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Artikkel

Har favoritter i barnehagen

Annenhver barnehageansatt har et favorittbarn, viser ny undersøkelse. -Hvis du blir så bergtatt av en unge, ser du ikke de andre barna, sier barnehageforsker Sonja Kibsgaard.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 1 2017
Artikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Når barnet blir gjort til studieobjekt

Under pedagogisk dokumentasjon er det en risiko for at barn blir mer studieobjekter enn subjekter. Som barnehagelærer må du også rette blikket mot deg selv, ikke bare mot barnet, mener forsker.

Publisert: 02.05.2016 Hentet fra Vetuva 2016
Artikkel

Etiske dilemma ved læringsanalyse

Etter en rekke entusiastiske innledninger ved åpningen av SLATE, det nye senteret for læringsanalyse, konfronterte Tore Hoel forsamlingen med følgende spørsmål: Vil det være lovlig å drive læringsanalyse i Norge?

Publisert: 08.03.2016 Hentet fra Bedre skole
Omtale

Lærere og prester velger taushet foran meldeplikt

Til tross for at meldeplikten er overordnet taushetsplikten, er det nettopp taushetsplikten som er begrunnelse når Kjartan Leer-Salvesen avdekker at viljen til å melde fra til barnevernet i det virkelige liv er mindre enn når prester og lærere blir presentert for hypotetiske problemstillinger.

Publisert: 26.01.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Barnehagelæreres forståelser av demokrati

Barnehagelæreres forståelser av demokrati har betydning for arbeidet med barns medvirkning i barnehagen.

Publisert: 19.12.2015 Hentet fra Første steg 4/2015
Fagfellevurdert

Språkets makt

Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk.

Publisert: 10.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk Spesialpedagogikk 2/2014
Fagfellevurdert

Lærerlivskvalitet- erfarne læreres opplevelse av skolehverdagen

Lærerne som denne studien har møtt opplever at kravene som knyttes til profesjonen er på kollisjonskurs med nye styringssystemer med fokus på effektivisering og innsparing. «De beskriver et gap mellom intensjon og virkelighet, mellom det de ønsker å gjøre og det det er mulig å få til», skriver forsker Hilde Larsen Damsgaard.

Publisert: 25.09.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk
Fagartikkel

Fortellinger om læreridentitet

En undersøkelse har identifisert hvordan læreridentiteten blir konstruert og kommer til syne i læreres egne fortellinger om læreryrket og i offentlige dokumenter. Det viser seg å være læreren som elevsentrert, omsorgsfull og inkluderende som dominerer bildet, sammen med en forståelse av læreren som «barnets vokter» og skolen «insider». Slike befestede identiteter kan være viktigere for lærerens prioriteringer enn politisk regulering og faglig kunnskap.

Publisert: 18.02.2010 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo