Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (7)
  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Omtale (4)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (22)
  • Profesjonsforskning (22)
  • Lærerutdanning (3)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Mobbing (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)
  • Læringsmiljøsenteret (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • NTNU (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Uniped (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Marit Ulvik (2)
  • Anne Sigrid Haugset (1)
  • Arne Skodvin (1)
  • Dorthea Sekkingstad (1)
  • Grete Sørensen Vaaland (1)
  • Hege Hermansen (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Ingrid Helleve (1)
  • Ingrid Syse (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kari Smith (1)
  • Louise Klinge (1)
  • May Britt Drugli (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Morten Stene (1)
  • Peder Haug (1)
  • Pål Roland (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Forskningskafe

Forskningskafe: Louise Klinge om relasjonskompetanse og læringsmiljø

Relasjonskompetanse er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse for å bygge klasser som læringsfelleskap. I denne forelesningen redegjør den danske skoleforskeren Louise Klinge for ulike aspekter ved relasjonskompetanse og det å bygge et godt læringsmiljø ved å utvikle gode relasjoner til hver enkelt elev.

Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Hva er en god lærer?

Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU.

Publisert: 08.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 01.03.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Dybdelæring: En ny utdanningsfarsott?

Utdanningsforskning er et ungt forskningsfelt, og i likhet med andre fag som har kort forskningstradisjon, bærer det preg av en del barnesykdommer. En slik barnesykdom er at det med jevne mellomrom kommer farsotter med et svakt forskningsfundament som får ufortjent mye oppmerksomhet. Eksempler på slike farsotter i utdanning er læringsstiler, læringspyramiden, Hatties «visible learning» og Lesing på talens grunn. En ny bok om dybdelæring av Fullan, Quinn og McEachen er nå oversatt til norsk. Dessverre gir en gjennomlesing av denne boken grunn til bekymring for at vi med dybdelæring står overfor en ny slik farsott i utdanning.

Publisert: 28.01.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Omtale

Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning

Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene.

Publisert: 21.02.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

«Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet

Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling.

Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica Vol 12, Nr 1 (2018)
Fagartikkel

Hvordan yrkesretting og relevans praktiseres i fellesfagene

En utredning viser at de fleste lærere bruker et annet repertoar av arbeidsmetoder når de underviser fellesfagklasser i yrkesfag enn det de bruker i studiespesialiserende klasser. Yrkesretting kan øke gjennomføringsgraden når en dyktig lærer klarer å gjøre undervisningen relevant. Men med mislykkede forsøk på yrkesretting risikerer man bare å gjøre vondt verre for de svakeste elevene.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Artikkel

Ulike perspektiver på relasjonsbygging

Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. - Relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Samtidig er det et komplekst begrep med mange samspillende faktorer, sier dosent Pål Roland ved Læringsmiljøsenteret.

Publisert: 21.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne

Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet.

Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet

Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers.

Publisert: 12.07.2016
Fagfellevurdert

Engasjement i undervisningen

Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør  kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan disse kan stimulere til utvikling av personlige og autentiske former for engasjement i undervisningen?

Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Uniped 2/2016
Artikkel

Sammendrag av ARK&APP-prosjektet ved UiO

Denne sluttrapporten i ARK&APPviser både hvordan skoleeiere, skoleledere og lærere velger læremidler, og hvilke funksjoner disse læremidlene har for læring og undervisning.

Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

Når kunnskap blir styrende: Læreres rekontekstualisering av nye kunnskapsformer

Hvordan tar lærerne i bruk ny kunnskap og setter den i sammenheng med eksisterende praksis?

Publisert: 29.04.2016 Hentet fra Acta Didactica Vol 10, nr 2/2016
Artikkel

Relasjonsbasert klasseledelse

Forskning på relasjonsbasert klasseledelse hadde som mål å få mer kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle sin kompetanse, og hvilke elementer som er avgjørende for god klasseledelse og positive relasjoner mellom lærer og den enkelte elev.

Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagartikkel

Den gode lærer har noe på hjertet

Motivasjonen for mange lærere er å formidle fag og å bidra til elevers faglige og sosiale utvikling. Skal skolen fremstå som en attraktiv arbeidsplass, må lærerne få holde på med dette som de anser som sine primæroppgaver. Å være en funksjonær som utfører det andre har bestemt, fremstår som lite interessant for mange med høy utdanning.

Publisert: 18.08.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Øve, øve jamt og trutt... Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfelt

Klasseleiing for betre læringsmiljø er sett på dagsordenen gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument. Ei undersøking viser at eigenrefleksjon, erfaringsdeling og tilbakemeldingar frå elevane er dei vanlegaste strategiane lærarane brukar for å utvikle denne kompetansen.

Publisert: 12.08.2014 Hentet fra Bedre skole
Fagfellevurdert

Språkets makt

Denne artikkelen er basert på en kvalitativ studie blant erfarne lærere. Artikkelen retter søkelyset mot lærernes omtale av elever og hva som påvirker lærernes språkbruk.

Publisert: 10.03.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk Spesialpedagogikk 2/2014
Engelsk — Artikkel

Leading or losing? -Lost in the classroom

En studie viser at mer enn 3000 lærere i norsk grunnskole opplever at de mangler kontroll i klasserommet.

Publisert: 17.02.2014 Hentet fra Læringsmiljøsenteret Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

Fra forskningskunnskap til pedagogisk praksis

Denne artikkelen gir eksempler på evidensbasert praksis med utgangspunkt i lærernes arbeidssituasjon og gjennomgår noen viktige argumenter for og imot evidensperspektivet i skole og undervisning.

Publisert: 12.12.2013 Hentet fra Paideia
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo