Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Profesjonsforskning (4)
  • Skoleutvikling (4)
  • Ledelse (1)
  • Tester og kartlegging (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (4)

Artikkelforfatter

  • Tore Brøyn (2)
  • Eldar Taraldsen (1)
  • Endre Kanestrøm (1)
  • Åse Røthing (1)
Artikkel

Skolens bidrag til læring – vanskelig å finne, lett å misbruke

Tina Trujillo fra Berkeley-universitetet har forsket på «value added models», eller skolebidragsindikatorer, som er den norske benevnelsen. På et seminar ved Universitetet i Oslo 1. juni advarte hun mot lettvinte løsninger når man prøver å finne skolens eller lærerens bidrag til elevenes læring.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Pedagogikk eller mekanikk

Lærerprofesjonen mister sin autoritet ved at skolens form og innhold i tiltakende grad styres og utvikles etter en agenda gitt utenfra. Ved hjelp av to modeller illustreres utfallet av ytrestyrt utvikling av skolen, og det blir skissert hvordan en ny indrestyrt arbeidsmodell kan etableres.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Artikkel

Nytt senter for læringsanalyse

Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse.

Publisert: 03.03.2016 Hentet fra Bedre skole
Fagartikkel

Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse

Djupedals-utvalget hadde til oppgave å foreslå tiltak for et trygt psykososialt skolemiljø. Et av tiltakene var at normkritiske perspektiver skulle innarbeides på alle nivåer i utdanningsløpet. I denne artikkelen diskuteres hva slike perspektiver innebærer og hvordan de kan anvendes i skolen, blant annet i arbeidet med demokrati og kritisk tenkning.

Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Bedre skole
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo