Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (1)
  • Omtale (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Barnetrinn (8)
  • Oppvekst og levekår (8)
  • Psykisk helse (8)
  • Ungdomstrinn (4)
  • ADD/ADHD (1)
  • Barnehage (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • NTNU (1)
  • Nord Universitet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Nina Eriksen (2)
  • Arnfinn Helleve (1)
  • Arun Gosh (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Rikke Bjurstrøm (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Sunil Loona (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte

De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best?

Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Dette kan styrke relasjonane mellom elevane

I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

– Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen

De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig.

Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Ungdata junior: Mange barn gruer seg til å gå på skolen

De aller fleste 10–12-åringer i Norge sier de har det veldig bra, viser den første Ungdata junior-rapporten som er gitt ut på nasjonalt nivå. – At så mange som en av fire sier de ofte gruer seg til å gå på skolen, er likevel bekymringsfullt, sier Frøydis Enstad.

Publisert: 22.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment

I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Omtale

Hvorfor har grunnskolebarn fravær?

Fraværsproblematikken i videregående skole er godt dokumentert gjennom forskning. Når elevene selv snakker om sitt fravær viser det seg imidlertid at problemet ofte har startet allerede i grunnskolen.

Publisert: 22.08.2021 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Ungdata junior gjennomført for første gang

6 500 barn i Bærum og Asker forteller at de har det veldig bra og lever aktive liv. Men det er også barn som mangler venner og som gruer seg til å gå på skolen. Dette viser de første Ungdata junior-undersøkelsene som NOVA, HiOA, har gjennomført.

Publisert: 16.10.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

En flyktningkompetent skole

Antallet mindreårige asylsøkere har økt betydelig den siste tiden. Da er det viktig å gi en opplæring som tilpasses elevenes behov og som bidrar til å normalisere deres hverdag.

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo