Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Ledelse (1)
  • Motivasjon (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)

Artikkelforfatter

  • Cathrine Pedersen (1)
  • Elin Borg (1)
  • Hege Kaarstein (1)
  • Nani Teig (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Øyvind Pålshaugen (1)
Fagartikkel

Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende

Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens.

Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss

Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye?

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Elevenes psykiske helse i framtidens skole - Hva lærerne kan bidra med gjennom undervisningen

FoU-prosjektet som her presenteres, skal gi et bedre grunnlag for å vite hva som kan gjøres i skolen for å fremme barns og unges psykiske helse, og hvordan skolene kan drive utviklingsarbeid for å skape god praksis på dette feltet. Når man setter i gang slike utviklingsprosesser, er det vanlig at man legger mer vekt på hva det bør jobbes med enn på hvordan det bør jobbes. Dette ender lett opp med prosjekter der praten går, mens den praktiske gjennomføring går i stå.

Publisert: 06.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo