Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Autisme (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Atferd (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Emilie Kinge (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Yngve Forås (1)
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Statisk og dynamisk testing

I denne artikkelen tar forfatteren utgangspunkt i en statisk test, CHIPS-testen, og viser hvordan man med fordel også kan bruke denne testen dynamisk. Resultatene av dynamisk kartlegging gir tilleggsinformasjon som kan gjøre det lettere å iverksette relevante tiltak overfor elever som strever på ulike måter på skolen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert

Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd?

Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Bokstavbarna

I denne artikkelen blir vi nærmere kjent med Ingrid, Carl og Kari. Ved hjelp av beskrivelser og utsagn får vi et innblikk i hvordan det kan oppleves å være et «bokstavbarn». Selv om atferdstrekkene kan variere både i styrke, type og omfang, er det likevel en del fellestrekk ved disse barna, nemlig at deres vansker først og fremst kommer til uttrykk i deres samhandling med andre.

Publisert: 08.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo