Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Læreplaner (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Hørselsvansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Eili Hovland (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Sara Skogli Wiik (1)
  • Solrun Samnøy (1)
Fagartikkel

Erfaringer i arbeid med livsmestring for ungdom med hørselsutfordringer

I denne artikkelen forteller audiopedagog Sara Skogli Wiik om hvordan Hørselspedagogene i prosjektet «Tenk fremover!» jobber med temaet livsmestring overfor ungdom med hørselsutfordringer. Artikkelen kan også være relevant for fagpersoner som jobber med andre ungdomsgrupper.

Publisert: 23.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser

Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg.

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – behovet for en realistisk tilnærming til temaet

Det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kan se ut til å legge vekt på den enkeltes ansvar for å ta kloke valg. Slik risikerer man å formidle at hvis du ikke mestrer livet, så har du deg selv å takke. Samfunnets og fellesskapets rolle må trekkes inn i større grad.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Fagartikkel

Elever trenger lærere med kunnskap om psykisk helse

For barn og ungdom som har psykiske helseplager, er det av stor betydning at lærerne kan noe om denne tematikken og vet hvilke faresignal de bør se etter, og hvor man kan søke hjelp ved behov.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo