Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Likestilling/kjønn/seksualitet (4)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Barnehage (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Første steg (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Erik Engblad (1)
  • Marianne Gulli (1)
  • Minela Košuta (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vilde Håkansson (1)
Fagartikkel

Viktig å vise barn kjønnsmangfold i barnehagen

Både transpersoner og barn som identifiserer seg med ett kjønn, vil nyte godt av at barnehagene jobber for å vise kjønnsmangfold. Slik kan du gjøre det.

Publisert: 10.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Fanget i stereotypiene. Minoritetsgutters erfaringer med å vokse opp i Norge

Minoritetsnorske gutter og menn opplever ofte negative forventninger i kombinasjon med krav om å ta seg sammen. Resultatet kan bli en tristhet, redsel og ensomhet som aldri blir synlig for de som er satt til å hjelpe.

Publisert: 06.03.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel

Lav sjølfølelse er knytta til skepsis mot innvandring, likestilling og sosial utjevning

Personer med lav sjølfølelse i ungdomsårene, og de som har vanskeligheter med å bygge sjølfølelse gjennom livsløpet, viser større motstand mot innvandring, likestilling og sosial likhet som voksne, ifølge ny studie.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo