Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)

Artikkeltema

  • Mobbing (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Atferd (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (4)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (1)
  • Kristel Bye Johansen (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene

Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne.

Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Lærere som mobber elever

Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever.

Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel

Skam for annerledeshet

Å være i verden som den som skiller seg ut på en måte omgivelsene vurderer som negativ, er svært krevende for den det gjelder. Få har skildret dette så godt som H. C. i eventyret om den stygge andungen. Artikkelforfatterne tar her utgangspunkt i dette eventyret og en historie om gutten Kevin for å belyse temaet, men benytter også erfaringsbasert kunnskap og teori.

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo