Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (5)
  • Kronikk (4)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Digitalisering (13)
  • Oppvekst og levekår (13)
  • Psykisk helse (13)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • NTNU (3)
  • forskning.no (3)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (1)
  • Anne Sliper Midling (1)
  • Annika Melinder (1)
  • Bjørge Herman Hansen (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Henrik Holm (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Jørn Ljunggren (1)
  • Kari Stefansen (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Lene Birgit Vaala (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Marthe Lein (1)
  • Rune Johan Krumsvik (1)
  • Steinar Brandslet (1)
  • Sølvi W. Normannsen (1)
Fagfellevurdert

Unge jenters kroppslige posisjoneringsdilemma i møte med influenseres utseendekontruksjoner

I sosiale medier utgjør «influensere» sentrale påvirkningsagenter. Influensere bruker medieplattformer til å dele eksplisitte og implisitte identitets- og selvfremstillinger innenfor rammen av hverdagsaktiviteter.

Publisert: 22.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagfellevurdert

Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022

Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen.

Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Kronikk

Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive

Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen.

Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel

De mest aktive på sosiale medier, er også mest aktive offline

Forskerne finner ingen bevis for at bruk av sosiale medier påvirker sosiale ferdigheter negativt, men barn med sosial angst kan være sårbare.

Publisert: 14.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Engelsk — Fagartikkel

Generation Z, Social Media, AI, and Mental (Ill)Health and Education

Hvor sikre kan vi være på at jenters mentale helse særlig er påvirket av langvarig bruk av sosiale media? Har forskningen bommet på målet, og burde vi derfor være forsiktige med å være for sikre? Eller vet vi nok til å iverksette føre-var-prinsippet?

Publisert: 07.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert

Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser

Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet?

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Artikkel

Digital hjelp kan være bedre for barn med tvangslidelser

For noen barn med tvangslidelser kan terapi via nett og apper virke mer effektivt enn å møte opp fysisk til behandling.

Publisert: 24.04.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

Uro og undring om barns skjermbruk og psykiske helse

DEBATT: Det er ikke et poeng for meg å legge skylden for barns tilstand på skjermbruk, men skjermbruken styrker i hvert fall ikke tilstedeværelsen mellom mennesker.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Tenåringsjenter i Norge sliter med angst og depresjonssymptomer

– Timevis med scrolling på skjermen og sosiale medier truer mange grunnleggende menneskelige behov, mener professor Steinar Krokstad.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

44 prosent av tenåringsjenter i Norge plages av stress og tunge tanker

I smarttelefonen og sosiale mediers tid har antall ungdommer og unge voksne i Norge med depresjon og angst doblet seg. Professor mener politikere og teknologigantene må ta mer ansvar.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo