Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Podcast (2)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Mobbing (12)
  • Oppvekst og levekår (12)
  • Psykisk helse (12)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Ledelse (2)
  • Atferd (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Spesialpedagogikk (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Helgeland (1)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Ingrid Lund (1)
  • Jenny Steinnes (1)
  • Kristel Bye Johansen (1)
  • Liv Irene Nøstvik (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Svitlana Holovchuk (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Velibor Bobo Kovač (1)
  • Vigdis Alver (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
  • Yngve Søderholm-Nodland (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Kronikk

Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen!

Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Tourettes syndrom og mobbing i skolen

En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Fagartikkel

Helsekonsekvenser av mobbing – menneskene bak mobbetallene

Denne artikkelen omhandler en retrospektiv studie der artikkelforfatteren og forskeren har intervjuet to kvinner i 50-årene som ble utsatt for mobbing i barne- og ungdomsskolen, om hvordan dette har preget dem både den gang det skjedde, og nå når de begge er voksne.

Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023
Artikkel

Voksne som krenker barn på skolen – et globalt problem

Over hele verden finnes det barn som blir utsatt for mobbing av voksne på skolen. Disse elevene kan også ha økt risiko for å bli utsatt for mobbing av sine medelever.

Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen

Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke

Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå.

Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen?

Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø?

Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Må du være jurist for å være skoleleder?

En norsk rektor må forholde seg til 400 lover og forskrifter. Ofte kommer elevens rettigheter i konflikt med arbeidstakers. Altså lærerens. Er det på tide å ansette jurister på skolene?

Publisert: 06.10.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

«DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing?

Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Fagfellevurdert

På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv

God helse fremmer læring og utvikling, og utdanning er viktig for fremtidsutsikter, sosial posisjon og helse som voksen. Mobbing er en av de sterkeste indikatorene på manglende inkludering.

Publisert: 09.10.2017 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Fagartikkel

Å forhindre mobbing er et lederansvar

I Norge har politikerne bestemt at vi skal ha nulltoleranse for mobbing i skolen, og det er bred oppslutning om et manifest mot mobbing. Likevel viser tall fra Elevundersøkelsen i 2013 at så mange som 60.000 norske barn og unge rapporterte at de mobbes daglig eller ukentlig. Bare 11 prosent av disse elevene sier at skolen har gjort mye for å hjelpe dem. Når det gjelder mobbing ser det altså ut til å være sprik mellom idealer og realiteter.

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo