Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (10)
  • Artikkel (1)
  • Blogg (1)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (12)
  • Psykisk helse (12)
  • Digitalisering (3)
  • Fysisk helse (2)
  • Stress (2)
  • Atferd (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lek (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Matematikkvansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (12)

Artikkelforfatter

  • Annika Melinder (1)
  • Birgit Nordtug (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Hege Heiestad (1)
  • Henrik Holm (1)
  • Jan Frode Lindsø (1)
  • Jon-Håkon Schultz (1)
  • Jonas Linkas (1)
  • June T. Forsberg (1)
  • Kirsten Braatveit (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Lise Lotte Ågedal (1)
  • Magne Mæhle (1)
  • Per Are Løkke (1)
  • Robert Mjelde Flatås (1)
  • Svitlana Holovchuk (1)
Kronikk

Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen!

Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre.

Publisert: 25.09.2024 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Lite søvn har sammenheng med psykiske plager hos ungdom

Ungdom som økte sin søvnlengde over en periode på to år opplevde reduksjon av psykiske plager.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Uro og undring om barns skjermbruk og psykiske helse

DEBATT: Det er ikke et poeng for meg å legge skylden for barns tilstand på skjermbruk, men skjermbruken styrker i hvert fall ikke tilstedeværelsen mellom mennesker.

Publisert: 04.01.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Skolegang handler mye om smerte

Vi ønsker at barna våre skal oppleve skoledager fulle av glede, mestring og læring. De skal vokse faglig, utvikle en kritisk sans og danne vennskapsbånd. Men erkjenner vi samtidig at skolen har en helt enorm skyggeside? Skolegang handler mye om smerte.

Publisert: 09.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

5 forskningsbaserte råd for å hjelpe barn som har opplevd krig og flukt

Barn som har opplevd traumatiske hendelser kan få psykiske problemer. Hvordan skal skolene, barnehagene og fritidsaktivitetene ta dem imot?

Publisert: 04.11.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Forskere fant ut at skjermbruken hadde nesten samme negative påvirkning på de unges livskvalitet som det poteter hadde - altså nesten ingenting

KRONIKK: Bekymring rundt barns skjermbruk trenger nyanseringer.

Publisert: 15.08.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Robuste barn vokser på (og i) trær!

Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det

KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming.

Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Kva alle politikarar og andre som tek avgjerder om barn bør vite

Avgjerder som gjeld omsorg for barn krev grunnleggjande kunnskap både om kva som påverkar barns utvikling, og om kva for menneskelege og samfunnsmessige konsekvensar oppveksten vi tilbyr barna har.

Publisert: 05.10.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn treng stress – i passe mengder

Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Fire «vrangforestillinger» om ungdom og psykisk helse

Kunnskapen som dominerer dagens ordskifte fokuserer på symptomer og ikke personer.

Publisert: 15.05.2018 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo