Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (5)
  • Rådgivingstjeneste (5)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Atferd (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Agathe Backer-Grøndahl (1)
  • Anette Arnesen Grønlie (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Sigrid Ramdal (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
  • Truls Tømmerås (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

«Og alle vil se, at da er du bare nederst». En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av statushierarkier i skolemiljøet

Ungdommers bekymring for egen status blant jevnaldrende er en faktor som kan ha betydning for trygghet i skolemiljøet. Hvordan opplever elever på en videregående skole eventuelle statushierarkier i det sosiale skolemiljøet, og hvordan forholder de seg til disse?

Publisert: 05.12.2023 Hentet fra Paideia 24/2022
Fagfellevurdert

Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020

Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien.

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo