Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (9)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (9)
  • Psykisk helse (9)
  • Samarbeid med hjemmet (9)
  • Barnehage (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Selvregulering (1)
  • Stress (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Første steg (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Det helsevitenskapelige fakultet - Universitetet i Stavanger (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsforbundet (1)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (2)
  • Marika Vartun (2)
  • Cathrine Sneberg (1)
  • Grete Indahl (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Helene Wille Lund (1)
  • Katja Evjen (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Hvorfor fører dårlig økonomi og påfølgende stress i familien til atferdsvansker for noen barn, men ikke for andre?

– Når vi sammenstiller ulik forskning på barn og lavinntektsfamilier, kan vi nå forklare hvorfor noen barn i slike familier utvikler adferdsvansker og andre ikke, sier forsker.

Publisert: 26.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Hvordan kan vi oppdage utsatte barn og unge tidligere?

Tilsyn med kommunale tjenester viser at barn og unge i vanskelige livssituasjoner ikke fikk hjelp og støtte tidlig nok. Det synliggjør behovet for et bedre system for oppfølging og samarbeid mellom tjenester i kommunen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger.

Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det helsevitenskapelige fakultet - Universitetet i Stavanger
Artikkel

UiA lanserer gratis verktøy mot mobbing i skulen

Dialogmodellen involverer tilsette, foreldre og elevar i arbeidet mot mobbing. – Så vidt eg veit har dette aldri vore gjort før, seier prosjektleiar Ingrid Lund.

Publisert: 21.10.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død?

Her er 8 tips til samtalen.

Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene

Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme

Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet.

Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Innsatsen til adoptivfamilier bør styrkes i den første tiden etter at barnet er adoptert

Mange adoptivforeldre overlates til seg selv, når de egentlig trenger veiledning fra fagfolk i hvordan de skal samspille med sitt nye barn.

Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Aktiviteter som hjelper ungdom gjennom Oslo-nedstengingen

Hva kan familier med ungdom gjøre for å komme seg helskinnet gjennom nedstengingen i Oslo?

Publisert: 15.12.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer

Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie.

Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo