Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (4)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Stress (4)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • NTNU (1)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Hilde Lystad (1)
  • Hedda Berntsen (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Marit Uthus (1)
Kronikk

Dobbelttimer er tortur for elevene

Konsekvensene av for korte og ikke hyppige nok pauser er dårligere læring, dårligere fokus og dårligere motivasjon hos elevene, skriver Hedda Helene Berntsen.

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Barn treng stress – i passe mengder

Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv.

Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn?

For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg har fått mange tilbakemeldingar og det har gleda meg å høyre at folk har opplevd teksta nyttig! Nokre har referert til kronikken i eigne tekster og vore skeptiske. Det er heilt greit. Vi treng ulike syn og drøftingar for å få fram best mogleg kunnskap og praksis i kvardagen.

Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Bekymret over presset i skolen

- Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende.

Publisert: 04.04.2017 Hentet fra NTNU
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo