Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • ADD/ADHD (1)
  • Autisme (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • NTNU (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)

Artikkelforfatter

  • Marika Vartun (2)
  • Guro Kulset Merakerås (1)
  • Karine Nigar Aarskog (1)
Artikkel

Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb

Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene.

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Krig påvirker skoleprestasjoner

Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT.

Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Barn med språkvansker strever unødvendig med mye

Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig.

Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD

Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer.

Publisert: 03.10.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo