Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (16)
  • Blogg (3)
  • Fagartikkel (2)
  • Omtale (2)
  • Podcast (2)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (25)
  • Mobbing (7)
  • Oppvekst og levekår (7)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Stress (4)
  • Atferd (3)
  • Studieforberedende (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Motivasjon (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • Læringsmiljøsenteret (25)

Artikkelforfatter

  • Maria Gilje Strand (5)
  • Ina Midttveit (3)
  • Maren Stabel Tvedt (2)
  • Alexandra Halsan (1)
  • Elin Nesvoll Vangsnes (1)
  • Ida Gudjonsson (1)
  • Kari Stamland Gusfre (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Leif Tore Sædberg (1)
  • Marit Oddvarsdotter Øvregård (1)
  • Nina Grini (1)
  • Trude Havik (1)
Artikkel

Dobbelt så mange elever føler at de ikke passer inn i skolen

Nå er norske elever i toppsjiktet i lesing, og for første gang bedre enn OECD-snittet i alle fagene PISA måler. Men rapporten viser også at flere elever føler at de ikke passer inn i skolen, er ensomme eller føler at de holdes utenfor.

Publisert: 09.12.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

– Alle som jobber med barn og unge har et ansvar for deres psykiske helse

– Barn og unges psykiske helse er alles ansvar, mener professor Paul Stallard fra University of Bath, som nylig besøkte Læringsmiljøsenteret

Publisert: 12.09.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Hvordan kan lærere oppdage og hjelpe elever med angst?

Tre til fem prosent av barn og unge har angst, men hvordan kan du som er lærer identifisere angstsymptomer og tilrettelegge skolehverdagen for elever med angst?

Publisert: 18.05.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Deprimerte elever og skolen

Hvilke kjennetegn gir depresjon hos barn og unge? Hva kan skolen og lærerne gjøre for å hjelpe deprimerte elever?

Publisert: 19.04.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Mobbing gir traumesymptomer

Det blir ikke slutt på problemene bare mobbingen opphører. Mobbeofre trenger støtte og hjelp i lang tid etterpå.

Publisert: 16.03.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo