Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (1)
  • Fagartikkel (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (8)
  • Rådgivingstjeneste (8)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Spesialundervisning (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Psykologi i kommunen (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Grete Tøge (1)
  • Elin Marie Frivold Kostøl (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Ira Malmberg-Heimonen (1)
  • Joachim Kolnes (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kristian Øen (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marit Mjøs (1)
  • Maryann Jortveit (1)
  • Oddbjørn Knutsen (1)
  • Therese Saltkjel (1)
Podcast

Spesialpedagogisk spørretime #2

Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving

Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov.

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Spesialpedagogen sitt dilemma i «inkluderingsparadokset»

Det går ein diskusjon om ein bør endre spesialpedagogen si rolle og spesialpedagogisk praksis. Mange har tatt til orde for at ein i større grad enn det som har vore vanleg tidlegare, skal gje den spesialpedagogiske støtta i ordinær barnegruppe, på avdeling, for å ta i vare idealet om inkludering. I denne artikkelen vert det drøfta ulike perspektiv på korleis vi kan forstå og omsetje inkludering i praksis.

Publisert: 14.02.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2022
Artikkel

– Skulerådgjevarane har ei nesten umogleg oppgåve

Norske skular har ulik praksis for elevane sitt tilbod om rådgjeving. – Retningslinene for tilbodet må verte tydelegare, seier forskar.

Publisert: 06.02.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert

En felles spørreundersøkelse skole-PPT som utgangspunkt for samarbeid om inkluderende praksis

Artikkelen omtaler et innovasjonsprosjekt med formål å utforske og etablere nye innovative samarbeidsformer mellom PP-tjenesten og barnehage/skole for å utvikle kompetanse for inkluderende praksis.

Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2022
Fagfellevurdert

PPT på nett i barnehager

Hvordan har barnehagestyrerne, den kommunale spesialpedagogen og veileder fra PPT opplevd utprøvingen og nytteverdien av nettveiledning fra PPT til to prosjektbarnehager i en kommune?

Publisert: 19.08.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2022
Fagfellevurdert

Betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolen

Å tilpasse opplæringen er et uttalt krav i den norske opplæringsloven. Lærernes samarbeid med andre profesjoner i og rundt skolen er viktig for å inkludere barn med spesielle behov i ordinær opplæring.

Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 2/2021
Fagfellevurdert

Læreres perspektiver på en god sakkyndig vurdering og dens relevans for spesialundervisning

Informantene i denne studien relaterer en god sakkyndig vurdering til god dialog med og tett oppfølging fra PP-rådgiverne.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo