Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Rådgivingstjeneste (4)
  • Samarbeid med hjemmet (4)
  • Atferd (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mobbing (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Nordic Journal of Social Research (NJSR) (1)
  • Paideia (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Agathe Backer-Grøndahl (1)
  • Anette Arnesen Grønlie (1)
  • Anne Arnesen (1)
  • Bente Hvidsten (1)
  • Gunvor B. Wilhelmsen (1)
  • Hanne Jahnsen (1)
  • Janne Støen (1)
  • Thormod Idsøe (1)
  • Tina Gerdts-Andresen (1)
  • Truls Tømmerås (1)
Fagfellevurdert

Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020

Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien.

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Fagfellevurdert

Fortellinger om utestenging og klassemiljø

Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet.

Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Fagfellevurdert

Ungdomsskolelærernes erfaring med oppmelding til PPT og samarbeid med aktuelle aktører når elever oppfattes å ha konsentrasjonsvansker

En rekke elever i skolen sliter av ulike årsaker med å konsentrere seg. I dagens skole tenker en gjerne at dette må være elever med en ADHD-diagnose eller vansker av sosioemosjonell art. Artikkelen konsentrerer seg om lærernes oppfatning av elever som ikke har de nevnte diagnosene, og hvor en ikke kjenner årsaken til manglende konsentrasjon.

Publisert: 01.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Engelsk — Fagfellevurdert

Circle of Security-Parenting: A Systematic Review of Effectiveness When Using the Parent Training Programme with Multi-Problem Families

Foreldreveiledning i trygghetssirkelen (på engelsk Circle of Security) er et forenklet, relasjonsbasert program med den hensikt å utvikle foreldrenes observasjon og evne til å foreta slutninger knyttet til det å forstå barnets behov, øke følsomheten overfor eget barn, hjelpe til med følelsesmessig regulering samt å redusere negative egenskaper som man tillegger barnet.

Publisert: 19.04.2021 Hentet fra Nordic Journal of Social Research (NJSR) (Vol. 12) 1/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo