Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Blogg (1)
  • Fagartikkel (1)

Artikkeltema

  • Klima og bærekraft (4)
  • Religion/etikk/filosofi (4)
  • Læreplaner (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Naturfag (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Audhild Norendal (1)
  • Geir Skeie (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Line Hilt (1)
  • Maria Jordet (1)
Fagfellevurdert

Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand

Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den.

Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Etiske verdier og eksistensiell utforskning: Hvordan kan skolens religions- og livssynsundervisning arbeide med bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema?

Læreplanene i religions- og livssynsfagene har først og fremst lagt vekt på etiske og eksistensielle perspektiver når de omtaler arbeidet med bærekraftig utvikling. Religionsdidaktikken bør derfor ha klare oppfatninger om hva disse to perspektivene innebærer.

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Blogg

Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning

Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling?

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo